MERLE MEGMONDJA

B, mint Bem mozi

2016. június 11. 13:54 - morgen hart

Morgen B betűje

Ülök a kanapén, iszom a sörömet, ölemben nyitott könyv. Nem olvasok, bámészkodom. Nézem magam előtt az asztalon a "FOGLALT" cetlit. Majd felmérem, hogy minden asztalon kint van a figyelmeztető lapocska. A helyiségben hemzsegnek a hipszterek, sehol egy ismerős arc. A falakon körben moziplakátok - mondjuk ez vagány, bár nem egészen újdonság -, de a terem közepén álló lecsupaszított betonoszlopról fájóan hiányoznak az egykorvolt tükrök, rajtuk a törzsvendégekről készült fotók. Lapozok a könyvben - régen ez a hely nem ilyen volt...
 bem_mozi_15_inbox1200x630.png

forrás: welovebudapest.com

bemmozi.jpg

Kevésbé steril fotó. A "bringatámaszok" legutóbbi ottjártamkor sajnos már nem voltak meg.

Az egyetemi éveim második felének jó részét a Bemben töltöttem. Moziként már nem üzemelt, de elfogult véleményem szerint Buda legjobb kocsmájaként nagyon is. A délután hármas nyitás pont ideálissá tette arra, hogy a felsőoktatásban való napi részvétel után beüljön az ember, és egy limonádé / tea / tejeskávé (netán a pultosok rémálma: Bem kávé) mellett elvégezze a tanulmányokhoz kapcsolódó feladatokat. Mire a végére értem, meg is érkeztek az ismerősök, és a limonádés poharat, bögrét, "számos Sopira"* lehetett cserélni. Mindig volt kivel beszélgetni, ha a pult egyik oldalán nem, akkor a másikon biztos. Mindig volt ürügy lemenni: házikoncertek, vetítések, bemes vagy privát bulik, koncert előtt alapozni, koncert után levezetni, egy gyógysörre; vagy akár csak egy kávéra beülni barátnőkkel, netán randevút itt befejezni...

263210_4929223872303_394886033_n.jpg

Az a bizonyos Bem kávé.

A műintézmény eredetije 1908-ban nyílt meg Helios mozgó néven. Második tulajdonosa halála után néhány évre bezárt, majd 1934-ben, felújított állapotban, Admirál néven nyitották újra. 1941-45 között Adria néven futott, ám a háború vége után visszakapta korábbi nevét. 1951-ben államosították, s funkciója "ifjúsági mozi" lett. Ekkor kapta a mai napig (kis kitérővel) érvényes elnevezését: Bem. A következő változás a rendszerváltás idején történt: csatlakozott az Art mozi-hálózathoz, és művészfilmeket kezdett vetíteni. Végül 2009-ben elárasztotta az internetet a hír: bezár a Bem mozi! Nos ezt pontosabban úgy lehetne meg fogalmazni, hogy a Bem megszűnt mozinak lenni. Ha még jobban árnyalnánk a képet, azt mondhatnánk, a hivatalos vetítések véget értek.

1544322_10201375005200985_453904513_n.jpg

Ha már a Helios idejében is lett volna söntés...
Szatirikus képeslap az 1910-es évekből.

Ugyanis egy maroknyi megszállott, ahányszor úgy alakult a helyzet, mindent megtett azért, hogy a kapu nyitva maradhasson, s az életérzés el ne vesszen. Engem 2012-2013 fordulóján szippantott be a hely. Az alatt a néhány évem alatt, aminek szerves része volt a Bem, többet éltem, mint amennyit el tudtam volna képzelni. Finom söröket kóstoltam, nagyon jó buliknak voltam a részese, rengeteg embert ismertem meg, s számos, méltatlanul világhírtelen zenekar rajongójává váltam, részint az ott adott koncertjeiknek, részint az ott poharazó zenészeknek köszönhetően.**

Többek között a Karabély zenekar is forgatott klipet a Bemben.

2015 végén kikerültem a mozi vonzásköréből, de a féjszbúkon felfigyeltem rá, hogy valamire készülődnek. Majd egyszerre megint tele lett az internet a Bemmel: újra kinyit. Meglepetten emelgettem a szemöldököm. Miért, bezárt? Ja, hogy moziként... Szuper! Reméltem, azért a kocsmai élet is megmarad, de izgalmasnak tűnt, hogy ezentúl filmszínházként is üzemel. Január végén haza is utaztam A jó, a rossz és a csúf vetítésére, mert ilyen eseményből nem maradhattam ki. Furcsa volt a sok ismeretlennel megtöltött termet látni, és némi belsőépítészeti módosítás is történt, de kezdeti optimizmusom töretlen maradt.

2016-06-08_19_40_25.jpg

Fontos infók az immár nem tükrös oszlopon.

2016-06-08_19_10_59.jpg

Tematikus dekor.

Legközelebb áprilisban, a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál alkalmából megrendezett filmes kvízre kísértem el Greffit, mint stábtagot. Ő volt a stábtag, én a pluszegyfő, aki csapat hiányában a kvízen nem tudott részt venni, a szervező gárdának csak láb alatt lett volna, így kikértem egy korsó Primatort az ismeretlen pultoslánytól, leültem egy kanapéra a könyvemmel, és bámészkodtam. És szemlélődésem során egyre idegenebbnek éreztem magam. Aztán belépett három nagyon dekoratív, ránézésre glutén-, laktóz-, s mindenmentes, szolizós-fitnesszezős, kozmetikában, körmösnél üldögélős lány. Az ajtóban egymásra torlódva megtorpantak, tanácstalanul néztek körül, majd az alábbi párbeszéd hangzott el:
- Biztos, hogy itt lesz?
- Azt írták...
- Jó, tudtuk, hogy egy kocsma...
- De ez nem kocsma, ez hajléktalanszálló.
Ez az oktalanul lekicsinylő mondat egyetlen pillanat alatt eltörölte az emlékeimben élő és a jelenben megtapasztalt Bem közötti különbséget. Tíz perccel később némi vigyorgásra adott okot, hogy ugyanezek a lányok két pofára zabálták a pultnál kapható, abbahagyhatatlan, lilahagymás-májas szendvicseket. Majd becsöngettek a kvízre, s a moziterem felszívta a környezetidegen elemeket. Kis idő elteltével ismerősök toppantak be, s én átültem a pulthoz, ahol kellemes meglepetésemre be lettem mutatva a pultoslánynak, mint az ő ideje előtti törzsvendég. Kiderült az is, hogy a lefoglalt asztalok nem azt jelzik, hogy az egyre több helyen a törzsvendégeket pulthoz szorító tendencia ide is elért, csak pont aznap este tartja ott valaki a szülinapját. Végül pontosan úgy zajlott az este, ahogy minden tisztességes, a Bemben töltött estének zajlania kell.

2016-06-08_19_40_13.jpg

2016-06-08_19_34_48.jpg

A cicák a festés után is maradtak.

Megnyugodtam. Távollétem okán ugyan kiestem a félig-meddig bennfentes-féle státuszból, de ha éppen arra járok, s betévedek, nagyjából azt kapom amit megszoktam. Amit pluszban tud az "új" Bem: rendszeres és tematikus vetítések, másféle moziélmény. Érdemes nézegetni, vagy akár lájkolni a mozi facebook oldalát a folyamatosan frissülő moziműsorért és programismertetőkért.
A fent említetten kívül, pont a héten megint filmes kvíz zajlott a teremben, az újsütetű Csapó csapatának köszönhetően, nagy sikerrel.

A változás jó. Főleg úgy, ha az alapok maradnak. Ez lehet a kulcsa a Bem örök életének.

 

* Ez itt nem a reklám helye, de Greffi szerint magyarázatra szorul: a csodálatos Soproni 1895
** Nem titok: szerepel a terveink között egy bejegyzés-sorozat a zenekarokról, akiket a Bem révén ismertünk meg.

 

Írások, amiket olvastam, mielőtt ez itt megírtam:
Újra kinyitott a Bem mozi
Él a Bem! - blog a 2009 és 2012 évekből

Mégsem zár be a Bem mozi - egyelőre (2009)
Bezár a Bem mozi (2009)

 

 

Ezt a bejegyzést az ABC-játék ürügyén olvashattad. A teljes listát itt találod.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr18740592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása