MERLE MEGMONDJA

Franz Kafka: Az átváltozás - A fűtő

2020. március 05. 11:38 - morgen hart

Helikon 24/80

Minél többet olvasok Kafkát, annál jobban élvezem.

helikon / libri


A kötet két történetével már találkoztam a 2015-ös Reading Challenge-ben, de az akkori bejegyzés alapján nem nagyon tudtam őket hova tenni. Közel öt év telt el azóta, s nem állítom, hogy ezekben az években az élet mélységeinek és magasságainak a tudorává váltam volna, de azért valamennyi plusz tapasztalatot jelent, hogy már a saját lábamon állok, figyelem a körülöttem zajló dolgokat, s azt is megengedem magamnak, hogy véleményem formálódjon róluk. A lényeg, hogy azt hiszem, minél többet látok a világból, annál jobban értem Kafkát.

Amikor A perről írtam, azt sűrűn hasonlítgattam Az átváltozáshoz. Most megpróbálom ugyanezt a másik irányba. :) Például kimondottan tetszik, hogy mindkét kötetnek fekete alapon sárga a minta a borítóján. Nekem számítanak az ilyen végiggondoltságra utaló részletek. Na de a lényeg mégiscsak a borítón belül van.

Mindkettő úgy indul, hogy a főhőssel in medias res történik valami váratlan, ami megváltoztatja azt, hogyan áll hozzá a környezete. De míg A per egy nagyon összetett világban, sok szereplővel játszódik, Az átváltozás a szenvedő alany mikrokörnyezetében zajlik. Nagyon izgalmasnak találom, ahogy Kafka megfogja a megbélyegzett, kitaszított alany, és a közvetlen környezetének reakcióit, azok sokféleségét, stádiumait. Azért nehéz írni róla, mert elképesztően sűrű - tanmese(?) - jellemrajz(?) - pszichológiai ábrázolás(?) - ez az írás. Legyen bármi is, ha érzékeny rá az ember, akkor a lényeget megérti.

Amikor a Kafka-elbeszéléskötetet olvastam, A fűtőt éreztem a legkönnyebben befogadhatónak. Most is rendkívül könnyed, de a legkevésbé sem felszínes olvasmánynak tűnt. Valójában az egész egy rövid, de részletgazdag skicc, amiben néhány olyan témát sűrít elénk Kafka, ami láthatóan foglalkoztatja, és illik az általa pedzegetett témák sorába (amit nagyon leegyszerűsítve talán: "emberek-viszonyok-viszonylatok" jelszavakkal fognék meg).

Kafka írásai nem olyanok, amiknek a történetét csillogó szemekkel mesélem el, hogy képzeld, mit olvastam... Kafkán magamban molyolok, s próbálom eldönteni, hogy a világ elé tartott tükrének melyik oldalán állok.

h24.jpg

A folyamatosan frissülő listát a már olvasott darabokról itt tudjátok követni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr9115479900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.03.07. 08:49:13

Anno még középiskolában kötelezõ olvasmány volt az Átváltozás. Agyhalál. A másik ilyen mélypont volt még a kötelező olvasmányok között az Arany virágcserép.
süti beállítások módosítása