MERLE MEGMONDJA

Anthony Burgess: Gépnarancs

2024. június 20. 15:51 - morgen hart

Helikon 77/140

Mindig izgalmas, ha az ember klasszikussal, kultikussal kerül először szembe. Ez a tudat már önmagában várakozásokat támaszt.

Moly

Tudom, tudom, hol éltem én eddig, hogy sem a könyvet nem olvastam, sem a filmet nem láttam? Nem tudom, valahogy az érdeklődésem nem lökdösött ebbe az irányba. Persze, a címet - Gépnarancs - ismertem, meg Kubrik ikonikus képeit is, de a történetről még csak sejtelmem sem volt eddig. Teljesen tiszta lappal indultam neki a kötetnek.

Így aztán a második fejezet után már nyitnom is kellett mellé egy Jane Austent párhuzamos olvasására, hogy egyensúlyba kerüljön a szellememre terhelt erőszak az illemmel és tapintattal. :D

Az erőszak mellett még a nyelvezetet szokás kiemelni a könyvvel kapcsolatban. Mivel én már az a generáció vagyok, aki oroszul nem tanult, így a narrátor szlengjének felfejtése ilyen irányból nem volt lehetséges (bár azt olvastam, eredetiben sokkal jobban érvényesül az orosz hatás), de igazából a kontextus alapján többé-kevésbé értelmezhető volt a szöveg, ha jól figyelt az ember.

És hogy ezeken a külsőségeken túlmenően milyen volt találkozni ezzel a klasszikussal? Burgess javára írom, hogy a történet végére már helyenként együtt tudtam érezni kicsi Alexünkkel, ugyanakkor a lezárást egy kicsit hirtelennek éreztem, előzmény nélkülinek.

Most, a poszt írására készülődve utánaolvastam azért a könyvnek és a szerzőnek is, ami plusz jelentésrétegeket ad az olvasmányélményhez. Amúgy is újraolvasós lett volna, de ezzel a háttértudással azért többet fog mondani.

Nem mondom, hogy könnyű olvasmány, de szerintem legalább egyszer érdemes olvasni, főleg ha előre felkészül belőle az ember.

h77.jpg 

A folyamatosan frissülő listát a már olvasott darabokról itt tudjátok követni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr4518339059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása