MERLE MEGMONDJA

Johann Wolfgang Goethe: Az ifjú Werther szenvedései

2023. június 18. 16:00 - morgen hart

Helikon 65/130

Nagyon vártam már ezt a könyvet, annyit hallottam róla korábban. Nem állítom, hogy olyan életre szóló élmény volt, mint mondjuk a korabeli olvasóknak, de azt hiszem, ez olyan történet, amit érdemes mindenkinek elolvasni egyszer.

Libri

Nem tudom, ki milyen kontextusban hallott vagy nem hallott erről a könyvről, én azzal a témával kapcsolatban találkoztam vele többször, hogy vajon mekkora hatással van az írott szöveg az olvasóra. És akkor mindig ez a kötet került elő példaként, mint ami öngyilkossági hullámot indított el a megjelenését követően. (Ennek kicsit utánaolvastam utóbb, olyan véleménnyel is találkoztam, hogy messze nem volt akkora a történet hatására életüket kioltók száma, mint amekkoráról eleinte hírek érkeztek, az eltúlzott szám egy, a regény ellen indított propaganda része volt.)

De ez az előbbi bekezdés lehet, hogy nehezen értelmezhető azok számára, akik nem ismerik a történetet, szóval álljon itt egy rövid, spoileres összefoglaló: Az ifjú Werther szenvedései egy levélregény formájában írt (tehát erősen szubjektív kifejezésmódú), szentimentális történet egy fiatalember reménytelen szerelméről, akinek a felnőtt-lét elvárásainak sem sikerül igazán megfelelnie, és végső megoldásként a halált választja.

Werther világfájdalmát valószínűleg könnyebben át tudtam volna élni, ha mondjuk tíz-tizenöt, de inkább húsz évvel ezelőtt olvasom a kötetet. Ugyanakkor lenyűgöz, hogy egy 18. századi regény főszereplőjének problémái a mai fiatalok életében ugyanannyira aktuálisok. Azt hiszem, erre mondják, hogy időtlen klasszikus.

 h65.jpg

A folyamatosan frissülő listát a már olvasott darabokról itt tudjátok követni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr5218148756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása