MERLE MEGMONDJA

Szerb Antal: Utas és holdvilág

2020. július 15. 09:55 - morgen hart

Helikon 32/84

Szerb Antallal is úgy voltam, mint anno Máraival: amint elkezdtem olvasni, viszonylag gyorsan jött a kellemetlen érzés: ha olyan rengeteget olvasok, akkor ő vajon eddig miért maradt ki?

helikon/libri

Amikor elkezdtem az Utas és holdvilágot, az első, ami szíven ütött, az volt, hogy mennyire jól esik egy olyan regényt olvasni, aminek a főhősei Mihály és Erzsi... Kicsit utánagondolva, legutóbb tavaly novemberben olvastam magyar szerzőtől magyarokról szóló írást - amúgy Rómában. Nem hittem, hogy hiányzik a magyar irodalom, amíg szembe nem jött. És nagyon szokatlan volt azzal szembesülni, hogy igenis jobban tudok azonosulni az ilyen művek szereplőivel, mint a nemzetközi irodalom hőseivel.

Bár, amennyire utánaolvastam, Szerb Antal Mihályával szinte mindenki tud azonosulni élete valamely pontján. Nem is tudom, hogy érdemes-e a tartalomra kitérnem, mert csak nekem volt vakfolt, s mindenki ismeri a történetet, vagy vannak hozzám hasonló hiányos olvasottságúak...

Na jó, pár mondatot írok. A már említett Mihály és Erzsi friss házasok, éppen Olaszországban töltik nászútjukat. Itt látszólag véletlenül összefutnak Mihály fiatalságának egyik meghatározó szereplőjével, s ez Mihályban mindent felbolygat. Egyre többet töpreng azon, hogy mennyire eltávolodott az ifjúságát meghatározó emberektől, s mennyi mindenről lemaradt, amiért a vágyai követése helyett a biztos polgári létet választotta. S mintegy véletlenül - bár felkészült a lehetőségre -, egyszer csak rossz vonatra száll, nem arra, melyen Erzsi várja. Innentől Mihály az olasz tájat bebarangolva keresi önmagát, a múltra koncentrálva, s Erzsi is kénytelen megtalálni magát, immár férfiaktól függetlenedve. Az, hogy kit hova vezet ez az időszak, már csak a személyiségükön múlik.

Akik a regénnyel szemben ellenérzéseket táplálnak, azt szokták felhozni, hogy Mihály harminchat évesen túl öreg már ehhez a fajta nyavalygáshoz, s nosztalgiában feredőzéshez. Számomra, aki szintén szokatlanul későn éltem meg a kamaszkorban szokásos kísérletezési életfázisomat, abszolút elfogadható volt Mihály kései életcél keresése. És nem is vetem meg a végső döntése miatt. 

Élveztem Szerb Antal írásmódját, humorát, meséjét. Kimondottan örülök, hogy nem sokára egy újabb regénye kerül sorra.

h32.jpg

A folyamatosan frissülő listát a már olvasott darabokról itt tudjátok követni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr3315751432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása