MERLE MEGMONDJA

Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig

2021. március 02. 19:51 - morgen hart

Helikon 41/98

Nekem ez valahogy kimaradt a kötelezők közül, nem is ismertem a történetet, így harmincas fejjel teljesen friss élmény volt.

helikon/libri

Nyilas Misi a nagy múltú és megbecsült debreceni refi parasztsorból származó, ösztöndíjas bentlakó diákja. Kezdetben nincs pénze, a szüleitől sem tud kérni, de mindig akad egy jóakarója, aki bevételi lehetőséghez juttatja - felolvasói hellyel egy helyi vak úrnál, korrepetálással egy osztálytársnál. Ahogy az egyik baja rendeződik, jön a másik - a vak úr nevében fogadott a lottón, de a szelvényt ellopták. Ez akkor kezd igazán gondot jelenteni, mikor kihúzzák a számaikat. Közben még olyan szerelmi ügyletek megszervezésébe is belebonyolódik, ami aztán végképp ellentétes az érdekeivel, ellenben minden érintettnek rengeteg bosszúságot okoz. Megismerjük a kevés barátját, az ellenlábasait, ismerőseit, különböző társadalmi rétegeket, az iskola működését. És látjuk azt, hogy Misi bármit csinál, egyre nagyobb kalamajkába keveredik, minden visszaüt rá. Fórumozók szerint végtelenül idegesítő Misi állandó sírdogálása, hogy nem tud kiállni magáért, még akkor sem, mikor egyértelmű igazságtalanságokkal vádolják. Ezek a fórumozók szívük szerint felpofoznák Misit. Sokszor. Érdekes, én ezt egyszer sem éreztem. Ellenben sokszor éreztem azt, hogy egy-egy felnőttet nyakon csapnék, aki a családjától távol levő, mindenkinek megfelelni akaró gyerekre kérdés nélkül ráolvas bármit, ami a saját gondolkodása alapján logikusnak tűnik. Az fel sem merül senkiben, hogy Misi egyetlen motivációja, hogy jó legyen. Jól cselekedjen. S naivitásában eszébe sem jut, hogy ezzel bárki visszaélhet. Végül kiszabadul ebből a fojtogató problémahalmazból és környezetből, mégsem tudtam igazán fellélegezni a könyv végén.

Nagyon szerettem ezt a történetet. És abszolút megértem a szerző megdöbbenését, hogy a kortársak gyerekkönyvnek bélyegezték az írását. Szerintem ez a könyv nem a gyerekkorról szól, hanem az életről.

h41.jpg

A folyamatosan frissülő listát a már olvasott darabokról itt tudjátok követni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr916437020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása