MERLE MEGMONDJA

Karinthy Ferenc: Budapesti tavasz

2016. november 24. 17:02 - morgen hart

"Éjfél felé egy minden eddiginél öblösebb, hosszan morajló robbanást hallottak. Egymásra néztek, ez nem légi bomba volt, nem lövedék és akna, hiszen azokat ismerték már. Ez csak az Erzsébet-híd lehetett... (...) Hallgattak, füleltek, egy ostoba kis utolsó reménnyel, ki sem merték mondani... Aztán ennek is vége lett, még egy robbanás. A Lánchíd, a legrégibb budapesti híd...
Buda és Pest, az ország egyesült fővárosa széttört."

Forrás: moly.hu

Végre egy könyv, amit szerettem. Nem úgy szerettem, hogy egy nekifutásra elolvastam, hogy jövet-menet mindenkinek meséltem róla, hogy lelkesedés született bennem a téma vagy a szerző iránt. Sőt, külső szemlélőnek úgy tűnhetett, nem szívesen olvasom. Egy félórányi olvasásra jutott három nap pihentetés. Így sikerült ezen a hosszúnak nem mondható köteten három hétig ülni. Az utolsó 60 oldalt csak azért olvastam el egy nekifutásra, mert nem akartam hosszabbítani a könyvtárban... Mégis szerettem.

A regény valós történelmi témát dolgoz fel érdekes nézőpontból. Kezdetnek két fiatal katonát ismerünk meg. Az egyik már szökésben, a másik még szabadságon, lélekben már szökésben. Az egyik budapesti egyetemista, a másik vidéki bányász. 1944 karácsonya előtt a fővárosba érkeznek, s viszonylag gyorsan jön a hír: nem fognak tudni visszamenni a frontra, mert az oroszok gyűrűje bezárult a város körül. Ez valamelyest segíti a szökésüket, másrészt megnehezíti: a városba zárva sokkal könnyebben lebukhatnak, mint katonaszökevények.
Főhősünk Pintér Zoltán, egyetemista, a magyar nyelv tudósának készül. Apja iskolaigazgató, aki szeretőt tart. Bátyja hivatalnok, szintén katonaszökevény. Anyjának egyetlen célja, hogy a fiait távol tartsa a harcoktól, minden kockázatot vállalva. Zoltán megismerkedésünk pillanatában egy fiú, aki nem akar harcolni. Nem tudja mit akar, de harcolni azt nem. Az ostromlott Budapesten a következő néhány hétben felnő. Olyan emberekkel él együtt, akikkel összehozza a sors, megjárja a nyilasok börtönét, átéli élete első szerelmét, s a lány értelmetlen és megmagyarázhatatlan meggyilkolását. Látjuk, hogy bár tartozni nem akar sehova, politikai alapon főleg nem, tiltakozásként mégis egy szökött katonákból összeverődött ellenálló csoport tagjává válik.
Szerettem ezt a könyvet, mert úgy írt a '44-45 fordulóján történtekről, hogy azt a magamévá tudtam tenni, s nem csak történelmi tényként elolvasni. Karinthy teljesen kézzelfoghatóan jeleníti meg a Budapestet, ahol hozzátartoznak a mindennapokhoz az aknák, bombák, lövedékek hangjai, ahol természetessé válnak a hatalmi harcok a pincékben, óvóhelyeken a jobb pozíciókért, ahol "nagy" emberek azon spekulálnak, hogy kinek milyen szívességet érdemes megtenni, annak függvényében, hogy milyen kimenetelt várnak az ostromhelyzettől. És szerettem, mert mindeközben nekem mégis inkább a felnőtté válásról tudott szólni.

Az ilyenek miatt jó ez az olvasmánylista, amit a Reading Challenge nyomán raktam össze. Ha tavaly nem olvasom a Szellemidézést, minden bizonnyal ezt sem vettem volna a kezembe, s úgy maradtam volna le valami fontosról, hogy nem is tudok róla. Nem egy könnyen emészthető darab, de mélyre ható. Ajánlom mindenkinek.

 

És úgy egyébként ezmiez? A teljes könyvlistát itt találod.

Szólj hozzá!
Címkék: könyv kultur

A bejegyzés trackback címe:

https://mememo.blog.hu/api/trackback/id/tr5711985566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása